Do online prostoru internetu se již dlouho přesouvá stále více společenských činností, přičemž tento proces výrazně urychlila epidemie covidu-19, která opakovaně znemožňovala nebo znesnadňovala fyzický kontakt osob. V případě občanské poradny se nově nabízená služba navíc potkává nejen s pohodlnějším vyřizováním dotazů, ale poskytuje také anonymitu, která je pro mnoho lidí přicházejících řešit často velmi osobní nepříjemné záležitosti velmi důležitá a komfortní.
„Jako člen několika online facebookových skupin, zabývajících se poradenstvím, jsem si všimla, že lidé si stále více zvykají na to, že mohou své problémy řešit z pohodlí domova. Jenže tyto skupinky jsou víceméně svépomocné a často v nich lidé, kteří nejsou v dané problematice odborníky, radí špatně,“ říká manažerka sekce sociální pomoci Charity Opava a sociální pracovnice občanské poradny Lucie Trunečková. Spolu s kolegy z poradny proto došli k závěru, že je potřeba se přiblížit svým klientů formou online chatovací poradenské služby, která ale bude poskytována profesionály a nebude šířit matoucí informace.
Zaměstnanci Občanské poradny Charity Opava proto kontaktovali své kolegy z poradny v jiném městě, kteří již chatové poradenství poskytují, aby se s nimi poradili a využili jejich zkušenosti. „Vzhledem k tomu, že poradenství již poskytujeme mnoho let, jsme nemuseli sbírat zkušenosti se službou samotnou, ale potřebovali jsme najít počítačový program, se kterým již má dobré zkušenosti jiná poradna a který také zaručí tazateli anonymitu, což je jedna ze základních zásad naší služby,“ doplňuje vedoucí občanské poradny Dita Březinová. Online poradenství je určeno všem, kteří splňují podmínky pro poskytnutí služby Občanské poradny tváří v tvář. „Online poradenství tedy bude určeno klientům, kteří s námi řeší problémy v celkem sedmnácti oblastech sociálně-právního charakteru, nejčastěji pak v rámci dluhové problematiky,“ upřesňuje Dita Březinová.
V praxi to bude vypadat tak, že na webových stránkách www.charitaopava.cz se zájemcům o online poradenství po otevření záložky Občanská poradna objeví nabídka využití chatovací služby, tedy se jim zobrazí okénko, do kterého mohou napsat svůj dotaz. Ten pak pracovník Občanské poradny během pracovní doby v reálném čase zodpoví. Svou službu tak Občanská poradna poskytne v modu „teď a tady“, a k tomu anonymně, zdarma, rychle a kvalitně.