Chráněné a podporované bydlení pro duševně nemocné - chráněné bydlení
Středisko poskytuje služby chráněného bydlení a podpory v bydlení dospělým psychicky nemocným lidem formou tréninku dovedností na dobu určitou. Nabízí alternativní možnosti uplatnění ve společnosti podle jejich individuálních schopností. Snaží se posunout rámec možností duševně nemocných lidí o něco dál, než jsou schopny psychiatrické nemocnice.
Základní informace
Počátky chráněného bydlení pro duševně nemocné sahají do roku 1997. Tehdy byly stavební rekonstrukcí staršího domu vytvořeny dvě bytové jednotky 1+1 a dvě garsoniéry. Ty sloužily jako náhradní bydlení pro lidi postižené povodní. Poté co si tito lidé opravili vlastní poškozené byty a odešli, začal tento objekt sloužit jako chráněné bydlení duševně nemocných, zpočátku na dobu neurčitou. S přijetím zákona č.108/2006 Sb., o sociálních službách, se chráněné bydlení rozšířilo o další byty a zároveň se vyvinulo ve službu směřující k co možno největšímu začlenění dospělých lidí s psychickým onemocněním do běžného života podle jejich individuálních možností. Je tedy jakýmsi tréninkem dovedností podle individuálních potřeb s cílem najít si své místo v životě i ve společnosti. I nedobrovolné hranice vytvořené psychickou nemocí mohou být prostorem dobrovolného rozhodnutí žít svůj život podle svých možností a schopností naplno.
Služba je zaregistrována na krajském úřadě v souladu se zákonem č.108/2006 Sb., o sociálních službách dle § 51 - Chráněné bydlení.
Poslání a cíle
Poslání
Posláním chráněného bydlení Charity Opava je poskytnout osobám s duševním onemocněním, které mají trvalý pobyt na území Moravskoslezského kraje, takovou individuální podporu, aby byly po ukončení využívání této pobytové služby schopny bydlet samostatně v přirozeném prostředí podle svých možností a schopností.
Cíle služby chráněného bydlení
Cílem služby je, aby uživatel během pobytu nebo po jeho ukončení buď získal samostatné bydlení v přirozeném prostředí, případně v jiném vhodném prostředí podle svých potřeb a možností, nebo získal či si udržel takové dovednosti, které mu samostatné bydlení umožní - tzn. dokáže vést domácnost, umí zacházet a žít se svou nemocí, umí samostatně využívat služby, které potřebuje a umí navazovat přirozené sociální vztahy (rodina, přátelé).
Uživatel během svého pobytu v chráněném bydlení individuálně a dle vlastní potřeby trénuje tyto činnosti, schopnosti a aktivity:
Zvládání úkonů běžné hygieny.
Zajištění stravy.
Udržení domácnosti v chodu, čistotě a pořádku.
Hospodaření s financemi, které má k dispozici.
Bezproblémové soužití s okolním světem (rodina, přátelé, partneři).
Přijetí své nemoci a zvládání života s ní (spolupráce se svým psychiatrem, dodržování předepsané léčby, schopnost zvládnout krizi a vědomí, jak se v krizi zachovat).
Samostatné využívání služeb, které potřebuje (nákup, jednání s úřady, zájmy).
Schopnost najít si samostatné bydlení a udržet si ho.
Cílová skupina
Osoby s duševním onemocněním (F20 - F33) ve věku 18 – 65 let, s trvalým pobytem v Moravskoslezském kraji, které mají aktuálně stabilizovaný psychický stav a nacházejí se v nepříznivé sociální situaci v oblasti bydlení (osoba nezvládá v důsledku svého zdravotního stavu samostatné bydlení). Zdravotní stav této osoby je kompenzován, v případě závislosti na alkoholu, drogách a automatech prokazatelně nejméně rok abstinuje. Zároveň také platí, že tato osoba je ochotna spolupracovat na vytváření a naplňování individuálních cílů v souladu s cíli a posláním služby a je připravena si aktivně hledat navazující bydlení.
Komu naše služba není určena?
Osobám s kombinovaným tělesným, mentálním nebo smyslovým postižením.
Osobám nesouhlasícím s vnitřními pravidly služby.
Osobám, které nejsou schopny samostatně zvládat základní úkony osobní hygieny a sebeobsluhy.
Osobám s agresivním chováním (diagnostikovano lékařem).
Nabídka služeb
Popis nabízených činností v rámci služby (dle § 51 zákona 108/2006 Sb.):
základní sociální poradenství – zejm. oblast financí, bydlení, návazných služeb,
poskytnutí stravy nebo pomoc při zajištění stravy,
poskytnutí ubytování,
pomoc při zajištění chodu domácnosti – hospodaření s financemi, úklid a údržba,
výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti – výuka PC, nácviky dovedností atd.,
zprostředkování kontaktu se společenským prostředím – společenské akce, PC a internet, sportovní a kulturní aktivity, výlety za poznáním...,
sociálně terapeutické činnosti – motivační klub Setkávárna, muzikoterapie, podpůrné rozhovory, nácvikové aktivity dle rehabilitačního plánu - vaření, pečení a stolování, údržba prádla apod.,
pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí – doprovod na úřady, k lékaři, pomoc při podávání žádostí apod.
Zásady služby
Zásada jedinečnosti člověka – služba je poskytována bez ohledu na původ, věk, pohlaví, zdravotní stav, sexuální orientaci, ekonomickou situaci, náboženské a politické přesvědčení našich klientů.
Zásada bezpečného prostředí, respektování soukromí klienta a důvěrnosti jeho sdělení – zajištění nerušeného prostředí pro konzultace (kancelář sociálních pracovníků, kancelář vedoucí služby). Žádná data a informace o uživateli nejsou poskytována jiným osobám bez souhlasu uživatele.
Zásada partnerského přístupu – vztah mezi uživatelem a pracovníkem je postaven na oboustranné důvěře, partnerství a respektu. Podpora vlastní odpovědnosti. Posilování kompetence a podnětů směrem k obnovení samostatnosti a soběstačnosti.
Zásada individuálního přístupu – respektování individuálního prožívání a potřeby každého uživatele. Klademe důraz na naplňování zakázky podle aktuálních potřeb uživatele. Při realizaci jednotlivých kroků zajištění pomoci k uskutečnění cílů jeho vlastním tempem.
Zásada dobrovolnosti – uživatelé využívají služeb dobrovolně, na základě svého svobodného rozhodnutí.
Zásada odborného vzdělávání – pracovníci se průběžně odborně vzdělávají a dbají na celoživotní osobnostní a profesní růst tak, aby byli způsobilí poskytovat svou práci kvalifikovaně.
Výše úhrady za službu :
Jednotlivé úkony péče a fakultativní služby jsou hrazeny dle aktuálního ceníku služeb.
Vzhledem k individuálním příjmům uživatele služby může být výše platby za úkony péče ovlivněna interním ustanovením o slevách.
Časté dotazy
Co mám udělat, když chci chráněné bydlení? Nejlépe je dostavit se osobně na středisko Chráněné a podporované bydlení pro duševně nemocné na Kylešovské 10 v Opavě, kde můžete s pracovníky přímo probrat možnosti a nabídky služby. Pokud se rozhodnete pro službu, je třeba doručit Vámi vyplněný formulář žádosti chráněné bydlení a formulář lékařského potvrzení vyplněný od Vašeho ošetřujícího psychiatra. Tyto formuláře dostanete při osobní návštěvě na středisku anebo je najdete na webových stránkách. Po doručení vyplněné žádosti a lékařské zprávy budete zařazeni do pořadníku zájemců o službu a dostanete vyrozumění o přidělení pořadového čísla. Jakmile se uvolní místo, budeme Vás informovat podle kontaktu, který v žádosti uvedete (telefon, e-mail, aktuální adresa).
Kolik se platí nájem? V chráněném bydlení neplatíte nájem, ale poplatek za poskytování služby sociální péče chráněné bydlení. V něm je zahrnuto i poskytování podpory a provázení v rámci individuálního plánu. Nejde zde tedy jen o bydlení, jako např. v ubytovně, ale o naplňování cílů, které si určíte společně s Vaším klíčovým pracovníkem (např. najít si vhodné bydlení, naučit se hospodařit s financemi atp.). Platby se liší podle toho, zda budete bydlet sám/sama nebo ve dvou, a také v kterém bytě. Podrobný aktuální ceník služeb najdete na webu nebo na nástěnce střediska.